top of page
  • Raymond Engmark

Alt du trenger å vite før du skal ta portretter på jobben

Portretter av de ansatte i en bedrift er noe som ofte regnes som en grunnleggende del av den visuelle kommunikasjonen. Om firmaet er en liten rørleggerbedrift eller et stort konsern, så er bedriften summen av de menneskene som jobber der, og det er god visuell kommunikasjon å vise frem hvem de er.


Morten Edler Bay / emagine / Oslo - Fotograf Raymond Engmark
Morten Edler Bay, emagine

Da er det også av betydning hvordan man viser dem frem, ved å ha profesjonelle bilder så viser man frem en profesjonell bedrift som bryr seg om hva de kommuniserer ut til kundene. Og ved å legge til en enkel konseptuell utforming i forkant av fotograferingen, så kan man i tillegg få et bildemateriale som kan brukes til langt mer enn det at kundene har et ansikt å knytte navnet til. Det skal ikke så mye ekstra til for at bildene går fra enkle portretter, til at de også kan benyttes som reklamemateriell, da for eksempel brukes på landingssider, sosiale medier, presentere ansatte, foliere biler, utsmykking av egne lokaler, annonsørinnhold - det er i grunn ingen grenser. Dersom man selv ikke jobber med visuell kommunikasjon, så er det ofte enklere å se de mulighetene når bildene er ferdige, men da er det for sent å påvirke prosessen om hvordan bildene kan løftes med en liten investering, så snakk gjerne med fotografen om dette i forkant.


Etter over 10 år som fotograf for næringslivet, så har det blitt veldig mange portrettfotograferinger. Summen av den erfaringen har jeg samlet her for å gi deg gode tips på hvordan du og dine ansatte kan best forberede seg til fotograferingen. Nøkkelen er å skape en god helhet, og den helheten er summen av mange små detaljer.


1. Det er helt vanlig å være litt nervøs

På ene siden gleder man seg til å få et nytt og flott bilde tatt av en profesjonell fotograf. Noen har fått skjegg mens andre har ny hårfarge og sveis, og oppdaterte bilder gjør jo at man ligner på seg selv. Men så og si alle kjenner på djevelen på skulderen, det var jo de tingene man avtalte med seg selv å gjøre noe med; kanskje var det treningen inn mot sommeren, kanskje var det frisørbesøket - men så skjedde livet, og man rakk ikke over det. Men dette er noe alle kjenner på, også de du selv tenker umulig kan tenke noe sånt om seg selv. Men vi ser andre utenfra hele tiden, og dermed normaliseres det inntrykket i hodet vårt. Mens oss selv ser vi mest rett forfra i et speil, og innimellom fra favorittselfievinkelen vår. Det handler rett og slett om at bilder tatt av en profesjonell fotograf viser oss fra vinkler som vi sjeldent ser oss selv i. Vit at det er normalt å kjenne på det, men at en profesjonell fotograf med god lyssetting får frem den beste versjonen av deg selv.


2. Portretter for bedriften eller for seg selv

Vi fotograferer selfier ovenfra og ned, i mykt vinduslys og med cute filter, hvorfor kan ikke bare fotografen gjøre noe sånt som det? Selv om man alltid skal få den ansatte til å føle seg best mulig, så er det viktig å være klar over at profesjonelle portretter tas fordi det skal tjene den helhetlige visuelle profilen til bedriften. Da må ofte alle bildene fotograferes i samme helhetlige stil - altså farger/vinkler/bakgrunn/etc - og bildene av de ansatte må være representative for profilen. Når man fotograferes profesjonelt så må verdiskapningen for bedriften veie tyngst.


Marika Andresen / emagine / Oslo - Fotograf Raymond Engmark
Marika Andresen, emagine

3. Årene som gikk, og hårene som kom

Det er ting man kanskje ikke legger så godt merke til i hverdagen, eller til dels om det hadde vært video, men stillbilder gir en annen mulighet til betraktning, å se detaljene. At bildene er tenkt til et bestemt bruk, f.eks kun på en hjemmeside, for så å ende opp med å bli i stort format, f.eks på en storskjerm i forbindelse med et seminar, det er faktisk noe som skjer hele tiden. Trøtt på morgenen, dugget speil og kanskje uten brillene på, så overser man fort ting som vises bedre på bilder enn hva man hadde trodd. Husk at bildene som tas av profesjonelle fotografer har så god oppløsning at man fint kan telle antall øyevipper. Skal vi gå rett på sak? Ørehår, lange øyebryn, “djevelhår” og nesehår er noe som vises ganske godt på bilder. Og ofte enn man tror har nesehårene en beboer i hula som passer på. Og siden jeg nevnte briller, husk å ta en puss av dem også.


4. Ta med tannbørsten på jobben

Den dagen man skal fotograferes, så kan det være en fin dag å ta med tannbørsten på jobben. Fra man står opp om morgenen så kan det være både frokost, lunch, kaffe, salat, frøbaguetter og annet gøy som finner veien forbi tennene. Og kanskje er det noe som tar en pause i tennene. Ta en titt i speilet før fotograferingen, og ta en kjapp puss. Men husk å unngå hvite tannkremflekker på klærne.


5. Riktige klær

Det er jo bransjeavhengig hva som ansees som korrekt antrekk på bilder, og noen bedrifter kan ønske å bryte opp litt ved å gjøre noe annerledes. Men det er fremdeles viktig at alle ansatte gir et godt helhetlig inntrykk. Noen ganger så vil enten fotografen eller bedriften gi beskjed om hvilke klær man skal ta på, mens andre ganger er det litt mer opp til de ansatte. Nesten alltid er det greit å unngå såkalte travle plagg, altså sterke mønstre, trykk eller mange farger. Duse farger, pastellfarger, sort eller hvitt fungerer ofte bra. Blir det ikke sagt hvilken bakgrunn dere skal fotografes på, så spør gjerne om det. Er det hvit bakgrunn, unngå hvit skjorte uten å ha på en dressjakke, for å skape seperasjon. Og likedan, er det sort bakgrunn, så kan det være lurt å unngå sort som ytterste plagg. Men er man i tvil, spør fotografen - hvite klær på hvit bakgrunn eller sorte klær på sort bakgrunn kan også brukes for å skape en look.


Rune Rasen / emagine / Oslo - Fotograf Raymond Engmark
Rune Rasen, emagine

6. Rene og pene klær

Dette er en av de tingene hvor man kan fremstå mye bedre på et bilde med en veldig liten innsats. Flass på sort dressjakke vises godt på bilder, fordi blitsen skaper et høylys på prikkene. Bretter eller skrukkete klær skaper et veldig rotete bilde, som man relativt lett kan unngå. Også synes lo, hår og hundehår veldig mye mer enn man skulle tro. Aller viktigst er plaggene på overkroppen, siden de lettest kan trekke oppmerksomheten bort fra ansiktet. Still med rene klær og bruk klesrulle like før du skal fotograferes. Prikken over i’en er å ha med f.eks egen dressjakke på kleshenger til fotograferingen. Skitne og skrukkete klær har så lett for å ødelegge bilder, og det kan ta veldig mye tid å retusjere.


7. Frisyren og løse hår

Sammen med rene klær, så er det å ha kontroll på håret de to tingene som krever lite, og som raskt gir veldig mye bedre bilder. Ha gjerne med noen enkle hårprodukter på dagen for fotograferingen ved behov. Menn har kanskje oftest behov for å se litt ekstra på bustete hår på toppen av hodet, mens kvinner med langt hår ofte har løse enkelthår som går på kryss og tvers av ansiktet, og skal det retusjeres, så må det tas hårstrå for hårstrå, som er tidkrevende, som kan gi ekstra kostnader for arbeidsgiver. Dersom fotografering foregår utendørs, så tenk igjennom på forhånd hva vinden kan gjøre. Vurder oppsatt hår eller å bruke stylingprodukter som kan hjelpe. Løst hår som blåser foran ansiktet er det som gjør at flest gode bilder forkastes. Og husk å ikke børste håret slik at det drysser ned på plagget som skal brukes under fotograferingen.


8. Bruk en kollega til å hjelpe med bildeutvelgelsen

Dette er kanskje det beste tipset jeg har lært meg å gi i løpet av årene. Mange er utrolig strenge med seg selv, og det på en måte som de neppe syntes det hadde vært greit å si til andre. Samtidig kan de samme menneskene være supre til å være positive på andres vegne. Når du velger bilder, så ta gjerne med deg en god kollega som kan mene noe sammen med deg. De ser deg hele tiden utenfra, og har ofte mye mer erfaring med å se ditt naturlige deg, enn hva en selv har.


Morten Edler Bay / emagine / Oslo - Fotograf Raymond Engmark
Morten Edler Bay, emagine

9. Tingene kun du selv ser

Etter å ha fotografer titusenvis av portrettbilder, så har jeg også fotografert mange som jeg har kjent hele livet mitt, og det har fått meg til å forstå at de fleste av oss har noen komplekser, men at i veldig mange av tilfellene, så er det noe vi kun selv legger merke til. Og det kommer særlig godt frem når man fotograferer noen man har kjent i 20 år eller mer, og de kommenterer på tannen det er en feil med, det ene øret som er litt større eller at ene øyelokket er lavere enn det andre. Veldig ofte er kompleksene våre en feil måte å tenke på, heller enn noe feil på utseendet vårt. Samtidig skal man ha respekt og forståelse for at i noen situasjoner kan det være ting som oppleves som en såpass stor belastning for den personen, at man kan gjøre grep, for eksempel ved sykdom eller skade. Ta gjerne kontakt med fotografen eller med en tillitsperson i bedriften at det er ønskelig å ta hensyn til dette, så vil det løse seg. Men si gjerne fra allerede i planleggingsfasen - sett at alle de ansatte skulle fotograferes fra sin venstre side, og noen hadde et behov for å unngå dette, så ville man kunne skape en god helhet med at man for eksempel fotograferer annenhver fra høyre og venstre side.


10. Bruk sminken du er vant med

Når man skal på fotografering så vil mange gjerne bruke litt ekstra tid med sminken, og kanskje noen bruker sminke som de ikke så ofte bruker. Fargeforskjeller på sminke kommer veldig godt frem på bilder, så vær særlig oppmerksom på at foundation har riktig nyanse, og kanskje spesielt i de månedene når solen påvirker huden som mest. Et tips for viderekommere er at fotolys som oftest har en fargetemperatur rundt 5500 kelvin, noe som er det samme som dagslys uten skyer midt på dagen. Så vil du prøve ut hva som fungerer for deg, og ikke har sminkelys, så fungerer vinduslys veldig bra.


11. Be gjerne om flere bilder

Ofte er oppsettet på en ansattfotografering slik at man kan se og velge bildene underveis på en laptop, og dersom du ser igjennom bildene og tenker det kunne vært fint med et større utvalg å velge i mellom, ikke vær redd for å be fotografen om det. Det som tar tid for oss er planlegging, rigging av utstyr og etterarbeid. Det å ta noen flere bilder for å gjøre deg glad og fornøyd, det er overhodet ikke noe stress.


12. Du trenger ikke å glise

Oftest ønsker man bilder av vennlige og imøtekommende mennesker, men det betyr ikke at man må smile bredt på bildene. Noen smiler bredt, noen smiler med tenner, andre uten og noen smiler mest med øynene. Om man føler seg unaturlig, så er det vanskelig å være komfortabel, og derfor er det så viktig å bare slappe av, å være seg selv. Og noen ganger kan man også ønske et litt mer alvorlig preg på bildene, alt etter bransje. Det er bare å spørre fotografen om man er i tvil - men fokuser på å være deg selv, uansett hva.


Ansatte emagine / Oslo - Fotograf Raymond Engmark
emagine, Oslo

13. Ingen bilder eldre enn tre år

Vi endrer oss i ulikt tempo og i ulike faser av livet, og det er også ytre påvirkninger som kan få bilder til å se utdaterte ut. Enkelte ting kan være veldig trendbasert, f.eks kan en genser eller en hårklipp være veldig riktig nå, men se gammeldags ut allerede om et par år. Tre år er ikke absolutt, men det er en pekepinn. Det er lett å la seg friste til å bruke et gammelt bilde som man er fornøyd med, men det kan også slå uheldig ut. Om en kunde oppfatter bildet som gammelt, så kan det endre kundens oppfatning av både bedrift og person.


14. Du ser bra ut

Det siste og det viktigste tipset mitt. Jeg var på forelesning med en verdenskjent pensjonert fotograf for noen år siden, og han jobbet også en del med selvportretter. Og han sa noe jeg tror mange kan kjenne seg igjen i - “I wish I knew how beautiful I was when I was younger”. Det er i nuet vi er så strenge og slemme med oss selv. Ingen er perfekte for alle, og alle er perfekte for noen. Men det er fint å vaske klær og gre håret før fotografering.


Til sist vil jeg bare si litt om retusjering. Mange sier det er spøkefullt om jeg kan retusjere dem, og jeg retusjerer mye og lite samtidig. Når vi skal portrettere mennesker, så skal vi også vise menneskene for hvem de er, derfor retusjerer jeg sjeldent noe som endrer utseendet til noen, med mindre det er midlertidige ting som sår og lignende. Jeg har lang og tung erfaring innenfor manipulering og redigering, så det går ikke på manglende kunnskaper, men det går på at menneskene må være troverdige for at bedriften skal være troverdig, og man vil ikke risikere å måtte merke portretter med “retusjert” om de skal brukes i reklamesammenheng. Det jeg derimot kan retusjere er de tingene som kunne vært gjort i opptaket, men som ikke er hensiktsmessig å gjøre under opptaket. Jeg kunne ha rengjort alle brillene, jeg kunne ha satt enda et ekstra lys for å lette opp i øynene, jeg kunne ha mattet ned huden med pudder for å gi mindre glans - men slikt gjør jeg heller digitalt, fordi det er mindre resurskrevende for alle parter. Man kan si det så enkelt at som fotograf er min jobb å gi deg den beste utgaven av deg selv, samtidig som du beholder deg selv og troverdigheten din.


Man skal virkelig være hardføre for å ikke påvirkes av det som skjer rundt oss. Som fotograf så merker jeg helt klart at sterkt manipulerte bilder av influencere, filter som gjør oss unge, ekstrem sminke, operasjoner og andre trender som skaper en urealistisk fremstilling av hvordan andre ser ut, det har gjort noe med selvtilliten til helt vanlige mennesker. Men folk tar seg bra ut i hverdagen, vi må tørre å tro på at vi er gode nok som vi er. For det blir noe kunstig og umusikalsk om vi skal møte mennesker som overhodet ikke ligner på bildet vi har sett av dem.

Comments


bottom of page