top of page
  • Raymond Engmark

Tør du risikere dårlig ROI med billige bilder?


Camilla hos Mer Norway fotografert Lysaker / Oslo. Fotograf Raymond Engmark
Portrett fotografert for Mer Norway

Foto og video er en investering i visuell kommunikasjon, det er noe som skal hjelpe bedriften med å nå målsetningene sine, det skal bygge merkevare, og for mange utgjør det faktisk talt bedriftens ansikt utad i en digital hverdag. Fotograf Raymond Engmark, altså jeg, har jobbet med visuell kommunikasjon for bedrifter i de siste 15 årene. Oppdragene har vært alt fra store internasjonale merkevarer som Hurtigruten, Equinor og emagine, til SMB med noen få lokalt ansatte. I dette innlegget vil jeg dele litt av mine tanker rundt visuell kommunikasjon, og hvordan din bedrift sikrer seg bilder med god ROI (Return of investment). Mitt ønske er å hjelpe flere bedrifter med å skaffe seg et godt beslutningsgrunnlag når de investerer i visuell kommunikasjon.


Starter du med en sunn skepsis nå? En fotograf som skal fortelle meg hvordan jeg skal velge fotograf? Jeg håper å bli trodd på det at jeg gjør dette fordi jeg genuint ønsker at næringer i nord skal lykkes og være godt rustet i en global konkurransesituasjon. Jeg har i de siste årene pendlet mye, og jobber like mye i Oslo som i Bodø. Jeg vil bruke mest mulig av tiden på å utfordre meg selv på et høyest mulig faglig nivå, og det gjør man best i Oslo. Utenfor de største byene i Norge, så må fotografen ofte bruke mye tid og energi på opplyse kundene om at en fotograf har en glidende skala, både på kvalitet og pris - som jo for en fotograf gir en mye dårligere ROI enn det å fotografere.


Tilbake til starten - foto og video er en investering i visuell kommunikasjon, og da med trykk på investering. En bedrift som bestiller en fotografering har en hensikt, men det er stor variasjon på hvor bevisst kunden er på hva som er hensikten. Er man lite bevisst på dette eller at det ikke er høy kompetanse på visuell kommunikasjon, så kan fokuset fort dreie seg til å handle om pris. Men å sammenligne fotografer er en annen øvelse enn å sammenligne priser på to like varer, forskjellen på det ferdige produktet kan rett og slett være enorm.


Ansatte ved CardiNor i Bodø. Fotograf Raymond Engmark
Bildebank fotografert for CardiNor

For å være en god fotograf og gjøre god visuell kommunikasjon på vegne av en kunde, så er det viktigste god fagkunnskap og lang erfaring. Den gode fagkunnskapen gjør deg i stand til å håndtere ulike scenarioer, og en lang erfaring gjør at man jobber raskere og bedre. De to store misoppfattelsene rundt fotografer er at dyrt utstyr gir gode bilder, og at en flink fotograf får til gode bilder "uansett". Ja, lang erfaring gjør at man kan gjøre et vanskelig utgangspunkt bedre, men det å ta gode bilder handler om å vite hvilke grep som trengs å tas, for deretter å ta seg tiden til å gjøre de grepene. Det dyre utstyret er noen ganger det man trenger for å gjennomføre de riktige grepene, men uten kompetansen som ligger i bunn, så er det dyre utstyret ikke så mye verdt.


Når man gjennomfører et oppdrag med visuell kommunikasjon for en kunde, så er det noen fellesnevnere som går igjen i prosessen, for å sikre et profesjonelt sluttresultat. Ved å kjenne til disse, så vil du som bestiller være bedre stilt til å stille de riktige spørsmålene underveis.


  • Kundemøtet! Jeg gjør aldri noen oppdrag uten å ha gode samtaler med kunden i forkant. Jeg skal skape deres visuelle stemme utad, da må jeg ha kunnskap og innsikt. Hva er det jeg skal fotografere? Hva er det de bildene skal kommunisere? Hvilket marked er det dere ønsker å nå? Hvem er konkurrentene deres? Hvilken kvalitet er vi avhengige av på bildene for å bli sett i deres marked? Hvilke farger representerer bedriften? Eventuelt hvilken fotostil? Er det en profilhåndbok eller en fotobrief, i så fall ønsker jeg å studere den. Fotobrief er noe større bedrifter ofte har, for å sikre en helhetlig visuell opplevelse selv om de bruker ulike fotografer, på ulike oppdrag. Det går gjerne på utsnitt, dybdeskarphet, plassering av personer, fargeparlett, stemning, casual vs formell, valg av bakgrunn, lyssetting på portretter etc.

  • Forberedelser! Fail to prepare, prepare to fail! Det å ikke forberede seg til fotograferingen gjør deg avhengig av flaks for en god gjennomføring, og en profesjonell kunde ønsker ikke å legge tid og resurser i en fotografering to ganger. Jeg reiser nesten alltid til location 24 timer før jeg skal fotografere. Hvilken lysretning er det her? Har det skjedd noe, som gjør at vi må fotografere en annen plass? For eksempel har jeg opplevd at det som nylig var en god location har blitt et anleggsområde. Jeg har med kameraet og finner de gode utsnittene med riktig lysretning. I Nord-Norge må man også forberede seg på været, mange tenker først og fremst på regn, men vind (hår blåser foran ansiktet) og temperatur (røde kinn og neser, rennende nese, store uteklær) må man også ta hensyn til. I de tilfellene hvor man ikke kan dra til location så bruke man apper for å beregne lys, bruker nettet til å finne locationbilder, eventuelt Google Maps. Kunden er også en resurs her, men samtidig må man som fotograf være klar over at en kunde ofte ikke har forutsetningene til å gjøre en faglig vurdering på alle de elementene som gjør at det bilde fungerer, eller ikke.

  • Rigging / Nedrigging! På de færreste jobber er det bare fotografen og kamera. Som regel skal det settes opp lys eller reflektorer, ofte fotografer man med tripod og mac for å kunne gjøre vurderinger underveis. Ting skal settes opp og veies ned med sandsekker for vinden som man vet kan komme. Det skjer mye rundt kameraet som ikke vises på bildene, men som er med å skaper sluttrproduktet.

  • Innlastning, culling og backup! Når fotografen kommer på kontoret etter endt opptak, så sitter han typisk med et råmateriale på 300-2000 bilder, eller gjerne rundt 100 GB. Dette skal da overføres og lastes inn i råfilbehandler for å generere previews. Og for å sikre kundens investering og interesser, må man selvsagt også ta løpende backup. Så skal de beste bildene sorteres ut, om du har tatt 1000 bilder og bruker 3 sekunder på å se på hvert bilde, så utgjør det å se igjennom alle bildene en gang 50 minutter. Da sitter du kanskje igjen med de 200 beste, som da kanskje skal sorteres til 20 bilder - som igjen blir 10 minutter med 3 sekunder pr bilde. Etter det skal du kontrollere fokus på alle bildene, og sitter det ikke helt, så skal du finne en erstatter. Culling, altså å velge ut bilder, er noe som tar en del tid.

  • Redigering! Redigering er noe som enhver fotograf må gjøre for å gjøre bildet klart til bruk. En RAW-fil ut av et kamera er laget for å ha mest mulig dynamisk rekkevidde, for å gi fotografen et best mulig utgangspunkt for å dra bildet i den retningen han mener er best. Fotografen må ta avgjørelser på farger, kontrast, høylys/skygger, fargebalanse, skarphet m.m. For pressebilder hvor "time is of the essence" og bildet har kort brukstid, går prosessen raskere. For kommersielle bilder som skal drive visuell kommunikasjon over tid, så blir prosessen mer nøysom.

  • Eksportering og levering! Ulike filtyper egner seg til ulik bruk. Skal det skrives ut i storformat? Da kan ofte 16 bit TIFF være det beste. Skal det være lett tilgjengelig å brukende til det meste? Da leverer du gjerne høyoppløselig JPG Adobe RGB. Skal det brukes generelt til skjerm? Da vil du ha en liten filstørrelse og sRGB fargerom. Skal det brukes på en nyere skjerm? Da vil du kanskje ha P3 fargerom i en PNG fil, som er den nye standarden. Alle mine kunder får filpakker med en bruksanvisning slik at de får brukt bildene på en best mulig måte.


I tillegg er det ofte slik at kunden er med i prosessen på hvilke bilder som skal redigeres, og da lager man webgalleri, slik at kunden får et utvalg hvor de enkelt kan velge sine favoritter og komme med eventuelle kommentarer for redigeringen, om de har spesifikke ønsker. Det kan for eksempel være at kunden ønsker å endre fargen på klærne til en ansatt, for å bedre passe inn i bedriftens profil.


La du merke til at jeg enda ikke har nevnt selve fotograferingen? Fotograferingen kan faktisk ofte være en av de mindre krevende delene av et oppdrag, fordi man ved gode forberedelser har en ganske strømlinjeformet fotografering. Da vil også kunden få gode resultater, og man minimerer hvor mye tid de ansatte skal være ute av jobb for å bli fotografert. Det er også en faktor mange kan overse, en erfaren fotograf vil jobbe mer effektivt, og vil i mindre grad ta de ansatte ut av produktiv tid.


Turister fra Hurtigruten fotografert på Senja. Fotograf Raymond Engmark
Internasjonal kampanje fotografert for Hurtigruten

Alt dette vil jeg si er en ganske vanlig fremgangsmåte for å jobbe med kommersielle bilder og visuell kommunikasjon. Det tar tid å gjøre en god jobb, og alle som lever av noe må ha en viss timepris for at det skal være mulig å bare overleve. Og er man flink og ettertraktet, så økes gjerne prisen, så de billigste fotografene er jo gjerne de minst erfarne fotografene.


Men trenger din bedrift denne kvaliteten da? Det kan ofte bedriften selv svare på ved å stille seg spørsmålet "trenger bedriften å ta seg bra ut". I alle tilfeller så har bedriften noe å tjene på å ta seg bra ut, og som oftest skal investeringene i fotograf generere bare noen få ekstra henvendelser, før investeringen begynner å gå i pluss - og etterhvert i et solid pluss. Og i en konkurransesituasjon så er det fordel til den bedriften som nettopp har fokus på den visuelle kommunikasjonen.


Ringvirkningene av å ha en god visuell kommunikasjon er mange. For noen bedrifter betyr det flinkere ansatte fordi bedriften ser mer profesjonell ut, og får bedre søkere. For andre handler det om å vise frem produkter på en god måte, for å generere mer salg. Kanskje mest vanlig er de typiske bildebankene, det å ha et utvalg med profesjonelle bilder som gjør at når kundene Googler bedriften eller kommer inn på hjemmesiden, så får de den riktige magefølelsen - bedriften ser tillitsvekkende og profesjonell ut.


Hvilket budsjett bør man forvente å måtte ha til gode kommersielle bilder? Det avhenger av hvor mye som skal fotograferes, og hvor mange bilder som skal redigeres/leveres. En bedrift med 100 ansatte og 500 produkter som skal fotograferes, er mer krevende enn en for eksempel en entreprenør med fem ansatte som trenger noen bilder til en webside. Men en bedrift med 10-15 ansatte som ønsker portretter av de ansatte og en liten bildebank på 20-30 bilder som kan brukes på websider, pressemeldinger og lignende kan regne med 20.000 til 50.000 kr.


Hjelpemiddel fra Hepro på Jessheim Stasjon. Fotograf Raymond Engmark.
Produktbilder tatt for Hepro på Rognan, fotografert på Jessheim.

Som tidligere nevnt er det en skala også på profesjonelle fotografer. Lavest i prissjiktet kan man ofte finne de tradisjonelle studiofotografene som er OK på mye, men som ikke er spesialisert på noe. På toppen finner man gjerne de som har spesialisert seg på en bestemt sjanger, og gjerne har gjort større investeringer for å løse disse oppdragene. En av de mer erfarne jeg vet om i Oslo tar 60.000 kr pr dag med opptak, og da kommer planlegging, rekvisitter, etterarbeid, utkjøp av filer m.m. i tillegg. For store nasjonale selskaper så trenger ikke det å være så dyrt, fordi de legger store resurser rundt opptakene, og dersom fotografen er urutinert og feiler, så vil det koste det mangedobbelte å betale alle involverte på nytt - f.eks skuespillere, leie av location, rekvisitter, antrekk, makeupartist etc. Betalingsviljen hos store selskaper er jo også til stede nettopp fordi de vet at foto er en investering som gir en god return of investment, for store selskaper har blitt store ved nettopp å ta de riktige avgjørelsene. Det er ikke slik at store bedrifter eller bedrifter i Oslo har penger som sitter løsere, det handler om at de er mer bevisste rundt sin konkurransesituasjon, og vet at det å neglisjere den visuelle kommunikasjonen er noe som vil påvirke resultatet.


Med dette håper jeg din bedrift har fått noen verktøy som gjør det litt enklere å vurdere å vurdere tilbudene man får fra ulike fotografer. Det å være fotograf er ingen beskyttet tittel og en liten portofolio på en hjemmeside sier ikke nødvendigvis noe om hvor godt man leverer på et gjennomsnittlig oppdrag. Så se på kundelisten og be om referanser - de store aktørene jobber sjeldent med noe annet enn solide fotografer. Og når prisene er mistenkelig lave, så er det fordi det som oftest er en kobling i mellom pris og kvalitet. Men undersøk nøye, for det finnes også amatører som har høye priser, for å fremstå som mer profesjonelle.


Men det å vurdere kvaliteten på hvilken visuell kommunikasjon noen leverer, gjøres jo naturlig nok også best av noen som har kompetanse innenfor faget. Foto i seg selv er veldig subjektivt, alle kan si "jeg liker dette bildet av solnedgangen". Men for å vite om noe fungerer som visuell kommunikasjon, så må man kunne forstå målgruppen og man må kunne reglene for faget, fordi visuell kommunikasjon jobber mye med underbevistheten. Som et eksempel et bilde av en ansatt tatt vidvinkel med mobiltelefon under en halogenspot med litt krøllete klær, så kan noen syntes det er greit - mens mange kunder vil kunne tenke at denne bedriften har dårlige bilder og ser ut til å gå dårlig, de tør jeg kanskje ikke leie inn til denne jobben. Og kompetanse gjelder alt hva man skal vurdere, man trenger det for å kunne ta den beste avgjørelsen, enten du skal kjøpe bormaskin, visuell kommunikasjon eller bil.


Fotograf er en blanding av å være et kunstnerisk/kreativt yrke, og det å være en håndverker. Det at det er dels håndverker gjør det sammenlignbart på pris med mange håndverkeryrker. De mest ettertraktede er det av en grunn, og sjeldent er de da billigst.



Comments


bottom of page